מהי מחויבות ארגונית?

commitment to work

ה-NSA היא סוכנות ממשלתית אמריקאית האחראית על ניטור, איסוף ועיבוד גלובלי של מידע ונתונים למטרות מודיעין ומודיעין נגדי זרים ומקומיים. אדוארד סנודן היה עובד לשעבר ב-CIA וקבלן משנה שעבד עבור ה-NSA.

בשנת 2013, סנודן חשף אלפי מסמכים מסווגים של NSA לעיתונאים, ביניהן תוכניות מעקב נרחבות. תוכניות אלו כללו איסוף של מטא נתונים טלפוניים ותוכנית PRISM, שאפשרה ל-NSA לגשת לשרתים של חברות טכנולוגיה גדולות. המסמכים שהודלפו חשפו פרטים מבצעיים של תוכניות מודיעין שונות, באופן שיצר השלכות על הביטחון הלאומי והיחסים הבינלאומיים. הוא טען כי פעל מתוך תחושת אחריות אתית, ליידע את הציבור על פעילות ה-NSA.

החשיפה הובילה לדיון ציבורי נרחב על פרטיות, מעקב ממשלתי ואיזון בין ביטחון לאומי וחירויות אזרחיות. מבחינה בינלאומית, הגילויים הלחיצו את היחסים בין ארה"ב ובעלות בריתה. בעקבות ההדלפות נערכו שינויי חקיקה בארה"ב, כולל חוק החירות של ארה"ב, שמטרתו לרסן חלק מסמכויות המעקב של ה-NSA.

סנודן ברח מארה"ב וביקש מקלט ברוסיה כדי להימנע מהעמדה לדין. הוא נותר דמות שנויה במחלוקת, שנחשבת בעיני חלק מהאנשים כמלשין ואחרים כבוגדת.

להדלפות של אדוארד סנודן הייתה השפעה עמוקה על ה-NSA ועל הדיון הרחב יותר סביב פרטיות ומעקב. מעשיו ממחישים כיצד חוסר מחויבות של עובד בודד להתחייבויותיו החוזיות והחוקיות עלול לגרום נזק משמעותי לארגון ולהוביל לתוצאות מרחיקות לכת. מקרה זה מדגיש את החשיבות של אמצעי אבטחה פנימיים חזקים ואת האחריות האתית של אנשים עם גישה למידע רגיש.

 

מהו HOS ?

מערכת HOS (Human Organization System) היא מערכת ייעוץ ארגוני, המבוססת על מדע הטיפולוגיה, בעזרתה ניתן להעריך את התרומה של כל אחד ממרכיבי הארגון והחברה לחוזק ולעמידות.

המערכת בוחנת 12 מרכיבים עסקיים הנחוצים לכל עסק או חברה, ומזהה את תרומתם של מקבלי ההחלטות בכל אחד מהם. המכניקה שמובילה את התהליך מאפשרת להתמקד הן בחוזקות הקיימות בארגון, והן בפערים ובתכונות העסקיות החסרות, כדי ליצור מנוע קבלת החלטות חזק ומדויק.

המערכת מבוססת על הכלים המתודולוגיים של העיצוב האנושי לעסקים. היא מאפשרת לחקור ולנתח את כל מה שאינו גלוי לעין, אבל מנהל אותנו ואת ההצלחות העסקיות שלנו ב-100% מהפעמים!

לפי HOS, עסקים יצליחו או ייכשלו על בסיס הבנת 12 תכונות, הדרושות ליצירת עסק יציב לאורך זמן, וכולן קשורות לדרך בה אנו מיישמים את הכישורים ואת הקשרים הבינאישיים שלנו.

זהו מאמר רביעי בסדרה, בה אציג את 12 התכונות העסקיות הנדרשות ליצירת הצלחה עסקית מתמשכת.

למאמר הראשון העוסק בתרבות ארגונית.

למאמר השני העוסק באמינות

למאמר השלישי העוסק בתיאום

 

מהי מחויבות ארגונית?

מחויבות ארגונית (ויקיפדיה) היא מונח מתחום ההתנהגות הארגונית והפסיכולוגיה התעשייתית – ארגונית, המבטא מצב פסיכולוגי המאפיין את יחסי העובד עם הארגון ועמדתו של העובד כלפי הארגון. מחויבות ארגונית מבטאת את הזיקה הרגשית וההזדהות של הפרט עם הארגון וכן את שיקולו הקוגניטיבי לגבי מחיר המשך שהייתו או עזיבתו את הארגון.

בדרך כלל ניתן לאפיין מחויבות ארגונית על ידי פקטורים מסוימים כגון אמונה חזקה בארגון וקבלת ערכי ויעדי הארגון, נכונות להשקיע מאמצים רבים לתועלת הארגון ורצון לתחזק ולשמור על השותפות בארגון.

מחויבות לפי HOS מאפשרת ליצור תחושת נאמנות.

מחויבות היא היכולת לעזור לפרט או קבוצה להתחייב למטרה משותפת ולהשיג זאת. כולנו באותו דף ומחויבים לעבוד יַחַד. זה גם מה שמעניק תחושת שייכות ושומר את כולם יחד. בלי מחוייבות אחד לשני, לארגון או למטרה המשותפת, הקבוצה עלולה להתפרק.

מחויבות מייצרת תחושת נאמנות – "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם" – כמו שלושת המוסקטרים. כך, אנשים עובדים לטובת הצוות, דואגים לתחומי אחריותם ומסתדרים טוב יותר אחד עם השני.

התחושה שנוצרת היא של קירבה, "מקורבים", סוג של תחושת שייכות, וכך לא חולקים סודות פנימיים – זו תכונה שמעצימה יושרה פנימית וחיצונית.

כשיש מחויבות, אנשים מוכנים להשקיע מזמנם ומרצם ומסורים לקדם את העסק ולגרום לו לעבוד.

עד כמה העובדים בחברה ובארגון מחויבים אליו?

איך המחויבות הזו מתבטאת כלפי העולם החיצון – ספקים, לקוחות וקולגות?

אם גם אתם מבינים את החשיבות וההשפעה של יצירת מחוייבות בין הגורמים השונים בחברה ככלי להצלחה, ייתכן ותהליך HOS, שמזהה את רמת המחויבות הארגונית, ישרת גם אתכם.

בקישור המצורף ניתן להבין לעומק ולקרוא שיתופים של חברות שנעזרו בכלי הייחודי והמדויק הזה >

מוזמנים לשתף:

מוזמנים ליצור איתי קשר