מהי תרבות ארגונית, ואיך היא קשורה להצלחה?

בשנת 2015 התמודדה חברת פולקסווגן עם משבר גדול, שזעזע את תעשיית הרכב. המשבר התרכז סביב הגילוי שפולקסווגן התקינה ברכבי הדיזל שלה תוכנה, שנועדה לתמרן מבחני פליטות.

התוכנה יכלה לזהות מתי רכב עובר בדיקות פליטות, ולשנות את הביצועים שלו כדי לעמוד בתקנים הרגולטוריים. עם זאת, בתנאי נהיגה רגילים, המכוניות פלטו מזהמי תחמוצת חנקן ברמות הרבה מעל למגבלות החוק.

השערורייה השפיעה על מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, פגעה במוניטין של פולקסווגן והובילה לירידה משמעותית בשווי המניה של החברה.
בנוסף לכך, השערורייה הדגישה בעיות חמורות של תקשורת פנים ארגונית, תרבות ארגונית לקויה וסטנדרטים אתיים בעיתיים.

הסיבה המרכזית שבגללה עסקים נופלים

כאן המקום להדגיש שתקשורת לקויה, קונפליקטים בין חברי הצוות ותרבות ארגונית רעילה הם חלק מהמרכיבים המהותיים ביותר, שיכולים להצביע על הכיוון אליו פונה העסק או החברה, ולהפריע לפריון וחדשנות. חשוב להכיר בכך שעסקים מצליחים עובדים באופן פעיל על טיפוח קשרים פנימיים חיוביים, טיפוח תקשורת יעילה ויצירת תרבות ארגונית בריאה.

אמנם לא מדויק לייחס את רוב הכישלונות העסקיים אך ורק ליחסים פנים-ארגוניים, אך נושאים פנימיים ודינמיקה ארגונית בוודאות משחקים תפקיד משמעותי בהצלחתו או כישלונו של העסק, במיוחד כשמדובר על עסק שהתגבר על אתגרי ההקמה, ופועל באופן יחסית יציב בתחומו.

מאמר זה יתמקד בנושא המהותי של התרבות הארגונית הנהוגה בין מנהלים לעובדים, מול הספקים, הלקוחות והבעלים, ואחד עם השני, ויציג את הכלי הייחודי של העיצוב האנושי HOS, שמאפשר לזהות את הכשלים מראש ולמזער אותם.

מהו HOS ?

מערכת HOS (Human Organization System) היא מערכת ייעוץ ארגוני, המבוססת על מדע הטיפולוגיה, בעזרתה ניתן להעריך את התרומה של כל אחד ממרכיבי הארגון והחברה לחוזק ולעמידות.

המערכת בוחנת 12 מרכיבים עסקיים הנחוצים לכל עסק או חברה, ומזהה את תרומתם של מקבלי ההחלטות בכל אחד מהם. המכניקה שמובילה את התהליך מאפשרת להתמקד הן בחוזקות הקיימות בארגון, והן בפערים ובתכונות העסקיות החסרות, כדי ליצור מנוע קבלת החלטות חזק ומדויק.

המערכת מבוססת על הכלים המתודולוגיים של העיצוב האנושי לעסקים. היא מאפשרת לחקור ולנתח את כל מה שאינו גלוי לעין, אבל מנהל אותנו ואת ההצלחות העסקיות שלנו ב-100% מהפעמים!

לפי HOS, עסקים יצליחו או ייכשלו על בסיס הבנת 12 תכונות, הדרושות ליצירת עסק יציב לאורך זמן, וכולן קשורות לדרך בה אנו מיישמים את הכישורים ואת הקשרים הבינאישיים שלנו.

זהו מאמר ראשון בסדרה, בה אציג את 12 התכונות העסקיות הנדרשות ליצירת הצלחה עסקית מתמשכת. הראשונה היא: תרבות ארגונית.

מהי תרבות ארגונית?

תרבות ארגונית היא היכולת לבסס את החיים הפנימיים של החברה/הצוות באמצעות מרכיבים כמו קוד לבוש, שפת דיבור ותזמון פגישות. היא משקפת את הדרך בה אנו עושים דברים.

התרבות הארגונית כוללת פרקטיקה יומיומית, יחד עם אתיקה, ערכים, חוקים פנימיים וכללים המבססים את המבנה החברתי-ארגוני של החברה והארגון.

תרבות ארגונית קשורה לביסוס החיים הפנימיים ואופן הפעולה של קבוצה. אלו הנורמות שאנו יוצרים והדברים בהם אנו מתמקדים. תרבות ארגונית בריאה מקדמת אינטראקציות מוצלחות ועקביות, אשר יוצרות תחושת שייכות וביטחון בין כולם.

התרבות הארגונית היא אחד המרכיבים החיוניים לקיומו של עסק מצליח לאורך זמן. היא יוצרת את הדבק שמחבר אותנו אל חזון החברה, אל האנשים איתם אנו עובדים ואל המשמעות של מה שאנו מקיימים בקריירה ובעסקים.

תרבות ארגונית לפי HOS

כלי האנליזה המוביל של העיצוב האנושי לעסקים מגדיר 12 תכונות עסקיות חיוניות לתפקוד אופטימלי של כל עסק. היכולת לפעול בכל התחומים תבטיח אחוזי הצלחה גבוהים ועסק מבוסס ויציב לאורך זמן.

בתהליך האנליזה העסקית, אנו בוחנים את הקשרים בין המנהלים, ראשי הצוות או הבעלים המובילים את החברה. בעזרת האנליזה ניתן לראות בבירור את המכניקה המאפיינת חברות עם נטייה ליצירת תרבות ארגונית תומכת ובריאה, ואת אלו בהן יש פער שאינו מאפשר לחברה לבטא תרבות ארגונית תומכת.

כאשר מנתחים את הנתונים ומזהים את הפער, ניתן לייצר מנגנון תומך ולא להיגרר למצבים כמו שקרו לחברת פולקסווגן ושכמותה.

האם בעסק או בחברה שלכם יש תרבות ארגונית?

האם האחריות לכך מתחלקת שווה בשווה, או נשענת על אדם אחד בלבד?

האם כולם בחברה מודעים אל מרכיבי התרבות הארגונית (פרקטיקה, אתיקה, חוקים)?
ואם כן – כיצד היא מתבטאת במצבים פנים וחוץ ארגוניים?

אם גם בארגון או בחברה שלכם מבינים את חשיבותה והשפעתה של התרבות הארגונית על ההצלחה, ייתכן ותהליך HOS ישרת גם אתכם. בקישור המצורף ניתן להבין לעומק ולקרוא שיתופים של חברות שנעזרו בכלי הייחודי והמדויק הזה >

מוזמנים לשתף:

מוזמנים ליצור איתי קשר