עשרה עקרונות לאימון עסקי מנצח!

עשרה עקרונות לאימון עסקי מנצח!

את המסר הזה קיבלתי בשעה 01:15 בליל חמישי, כמה שניות לפני שעברתי לעולם השינה. דפיקות לב פתאומיות ותובנה שיש לי משהו ממש חשוב לשתף.

הדבר המוזר הוא שלא ידעתי שיש לי משהו חשוב לשתף עד לאותו רגע, לא התכוונתי (כמובן) להעביר תוכן בשעה הזו, לא התארגנתי לכתיבה וכל הווייתי הייתה במקום אחר.

אבל המסר היה ברור ומוחלט – את צריכה להעביר לעולם את 10 העקרונות לאימון עסקי מנצח!

אתם יודעים איך זה כשיש לכם שבריר שנייה לבחור? כך בדיוק הרגשתי. יכולתי לבחור להתנגד ולהתמסר לשינה, או להדליק את האור, למצוא חתיכת נייר ועט ולרשום את העקרונות.

בחרתי להקשיב.

והנה שיתוף קצת מצחיק… רשמתי את העקרונות, ובאיזשהו שלב, לאחר העיקרון התשיעי חשבתי שזהו. שיש רק תשעה ושהמספר 10 לא היה מדויק, והחלטתי לשחרר ולהשאיר את זה עם 9 עקרונות. אבל זה לא הלך, כי ברגע שהנחתי את הנייר בצד הגיע העיקרון העשירי.

ורק אז הרגשתי שאני יכולה להירגע ולחזור לישון.

אז הנה הם כאן – 10 עקרונות לאימון עסקי מנצח. אני יכולה לומר שהעקרונות הללו לא באמת שלי – שאלו תובנות שהגיעו אלי בשעה לא הגיונית ממקום לא צפוי, אבל אני לא מאמינה בזה. אני מאמינה שמשהו בתוכי "התפוצץ" ואמר לי – שבי ותעשי את זה, כי דרכך המסר יגיע מסודר וברור, אז באיזשהו מקום – אלו בהחלט העקרונות שלי.

חלק מהעקרונות מובאים כאן גם אחד לאחד בשפת המקור (בעיקר השניים האחרונים).

ותובנה נוספת – מקריאה חוזרת של העקרונות, הבנתי שהם רלוונטיים לכל מי שרוצה לחיות חיים אנרגטיים ומעוררי השראה. אז גם אם אין לכם עסק – אני בטוחה שתמצאו כמה עקרונות שיתכתבו עם החלומות, הצרכים והרצונות שלכם.

ואחרי ההקדמה הזו, הרי הם לפניכם:

 

עיקרון 1 – הכול אישי

המסר ברור. אל תתבלבלו לרגע, אל תסתתרו מאחורי המחשבה שיש הפרדה בין עסקים לחיים. באמירה "הכול אישי" מסתתר משהו מאד עמוק שאומר – תסתכלו טוב טוב על האדם שמולכם. לא משנה אם הוא מישהו מוכר לכם או מישהו זר, תבינו מה הצורך האמיתי שלו, ותשאלו את עצמכם האם אתם באמת יכולים לעזור.

הכול אישי אומר לשים לב לפרטים. אין שום דבר שהוא כללי או גלובלי. מתוך כל המסה הגדולה צריך לראות את האדם. אימון עסקי מנצח רואה אותך, מסתכל לך, בעל העסק, בעיניים ומבין מה אתה באמת צריך. אין מניפולציות. אין כוחניות. יש קבלה והכלה ואכפתיות. אנחנו לא מדברים יותר על גופים עסקיים אלא על אנשים. תמיד לשאול: האם אני באמת עוזר?

העיקרון הזה נוגע עמוק בשאלת הצורך והכנות. כולנו בני אדם. כולנו מחפשים להיות מאושרים ולצמוח, כולנו רוצים את אותם הדברים בדיוק, גם אם יש לנו דרכים שונות להגיע לשם. אין תירוצים. אין סיפורים. אין יותר מניפולציות. מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. הכול אישי!

 

עיקרון 2 – זה לא הוא, זה אני!

החיים שלנו הם השתקפויות. כל מה שקורה בחוץ מתכתב עם המחשבות שלנו, האמונות שאימצנו לעצמנו וההרגלים שעל פיהם אנו פועלים. אם משהו לא מסתדר לנו בחוץ – עם אדם מסוים, עם אירוע כלשהו, עם פרויקט שלא ממריא – זה לא הוא, זה אני!

כי אם יש אדם שמפריע לנו בעולמנו – זה אומר שהוא לוחץ על כפתור שנמצא בתוכנו, משהו לא פתור, משהו כואב (לפעמים אפילו בלי שאנו מודעים לכך!), אם קורה משהו שחוסם את דרכנו – זה אומר שמשהו בתוכנו חוסם אותנו, מעכב, מציק, מכשיל… אולי אנחנו לא מוכנים אליו? אולי אנחנו צריכים לפנות לו מקום חדש? אולי אנחנו לא באמת רוצים?

העיקרון הזה אומר שעלינו לקחת אחריות על הכול. וזה לא פשוט בכלל. רובנו מעדיפים להיות בדיוק במקום ההפוך, להאשים אחרים, לתרץ תירוצים, לשחרר את עצמנו ולצפות שמישהו אחר יפתור לנו את הבעיות.

אבל – זה אף פעם לא יקרה, כי זה לא הוא, זה אני! והאחריות תמיד שלי. כשהמסר הזה עובר באימון עסקי מנצח, כשלוקחים אחריות על הבחירות, ההחלטות והפעולות – שם מגיעה פריצת הדרך הגדולה!

 

עיקרון 3 – ההבדל בין יזמות לניהול

העיקרון הזה מתכתב עם כל כך הרבה כישלונות עסקיים שמהדהדים סביבנו, כי הוא מזכיר לנו שלא מספיק לבוא עם רעיון מדליק, לגייס משאבים ולצאת לדרך. הרבה אנשים נהנים מהיצירה של העסק החדש שלהם. הם מתלהבים מאד בשלב ההקמה, כאשר כל העולם פרוש לפניהם, ולא מבינים שיש הבדל עצום בין יזם מצליח למנהל מוצלח.

כי יזם – יוזם. מרים פרויקטים, בא עם רעיון חדש ומגייס אנשים, כספים, בונה לוגיסטיקות – ועוזב! הוא לא בנוי לעבודה הסיזיפית של היומיום, העבודה ה"אפרורית" של ניהול, גיוס כוח אדם, התנהלות עם כספים וכל הבירוקרטיה שכל עסק מתמודד איתה. הוא ציפור דרור, מגשים חלומות, בורא מציאות…

ובשלב הזה חייב לתפוס את המושכות המנהל המוכשר, זה שיודע לעשות את כל מה שהיזם לא יודע לעשות, זה שמוכן להגיע כל בוקר למשרד ולעבור על הניירת, זה שמוכן לקיים את ישיבות העבודה האינסופיות עם מנהלי המחלקות, זה שיגשר ויפשר בין העובדים, זה שילך למצגות ולפגישות עסקיות, זה ששומר על הגחלת ומפיח בה רוח חיים, עד שהיא הופכת ללהבה גדולה.

אימון עסקי מנצח דורש מאיתנו להיות גם וגם! להבין שכל עסק חדש, מוצר חדש או רעיון חדש שאנו יוזמים דורש הרבה עבודה כדי שיצליח – שיווק, מכירות, פיתוח ועוד.

ובמיוחד אצל בעלי עסקים קטנים שהם סוג של one man show – שימו לב. חוק פארטו עובד כאן חזק מאד. 20% צריכים להיות בחדשנות ו-80% ביישום ובהגשמה.

 

עיקרון 4 – לפנות מקום למזל

אנחנו מסתכלים על הרבה אנשים מצליחים וחושבים – איזה מזל היה להם. איך הם הסתדרו בדיוק בזמן הנכון, עם המשקיעים הנכונים, במקום הכי נכון עבורם, ועוד ועוד מחשבות שמהדהדות אצל רבים מאיתנו לאור הצלחות גדולות ומרשימות שקורות סביבנו.

אז בואו נדבר שנייה על מזל. אני נוהגת ללמד את כל המתאמנים שלי שמזל מורכב מראשי פרקים של:

מ-קום

ז-מן

ל-עשות.

ובעצם הוא תלוי בנו.

כי גם לנו הייתה בדיוק את אותה הזדמנות כמו לאותו בעל עסק מצליח. גם אנחנו ראינו את הפוטנציאל, אבל סביר להניח שלא היינו מוכנים לפעול כדי להגשים. וזה ההבדל בין אנשים שמתנהלים בחייהם בידיעה שהמזל לצידם, ובין אלו שמרגישים שפעם אחר פעם הם מפספסים הזדמנויות.

העיקרון הזה לא מבטיח הצלחה לכל אחד. הוא מבטיח הצלחה למי שיפנה מקום למזל!

אז איך עושים את זה? איך, בעצם, מפנים מקום למזל?

כדי להיות במקום הנכון – חייבים להיות כל הזמן בתנועה. המקום הנכון מבחינה עסקית הוא אף פעם לא המקום שבו הייתם לפני שנה או שנתיים. העולם משתנה. באיזה מקום אתם עכשיו?

כדי להיות בזמן הנכון – עליכם לזהות את המגמות בשוק שלכם, לחבר את הצרכים שאתם מזהים לתכנים הייחודיים שלכם, להיות רלוונטיים, לחדש, להתחדש, לרגש ולהתרגש!

כדי להיות בעשייה – טוב, זה כבר ברור, נכון? אמרו את זה יפה החבר'ה מנייק – JUST DO IT! בעיני הדרך הטובה ביותר להיות בעשייה אפקטיבית היא כל הזמן ללמוד וללמד, לרכוש ידע ולהעביר אותו דרך הפילטרים שלנו לאחרים, כדי להעצים, לתת ערך ולחולל שינוי בעולם.

 

עיקרון 5 – להעצים את העוצמות

במה אתם טובים? לא סתם טובים – הכי טובים?

האם אתם טובים בהמצאת רעיונות חדשים? האם אתם טובים בהתמדה ונחישות? האם אתם טובים בללמד אחרים? האם אתם טובים בהקשבה? האם אתם מעוררי השראה? האם אתם מסודרים ויודעים לעזור לאחרים להיות מסודרים? האם אתם מרפאים טובים במיוחד (של גוף, נפש, נשמה)?

הרבה בעלי עסקים לא יודעים לזהות את העוצמות המיוחדות להם. הם נוטים להיות שיפוטיים כלפי עצמם, לזלזל בכישרונות ובכישורים הטבעיים שאיתם באו לעולם ולהשקיע את רוב האנרגיה ב"השלמות" של ידע וכלים שחסרים להם (לדעתם) כדי להגיע להצלחה הנכספת.

העיקרון הזה אומר – תעצימו את מה ומי שאתם. תהיה הכי אותנטיים ומדויקים, ותבינו שאין אף אחד כמוכם! הטבע לא יוצר שום דבר פעמיים. כל פרח הוא יחיד במינו, כל בעל חיים יחיד ומיוחד, וכל אחד מאיתנו מגיע לכאן עם תפקיד ייחודי. בדיוק כמו DNA או טביעת אצבע – זהו את טביעת האצבע הייחודית שלכם, ומשם צאו לדרך והגשימו את הייעוד שלכם בעולם!

 

עיקרון 6 – לרוקן את הכוס

אין דרך יותר ברורה לומר את זה: בלי לרוקן את הכוס לא תוכלו להצליח!

כולנו מסתובבים בעולם עם סט של ערכים, אמונות, דעות, כללים, הרגלים ומחשבות שמבחינתנו הם הכי נכונים והכי צודקים. וזה בסדר. כל עוד זה לא חוסם אותנו מלהתפתח ולצמוח.

כי כדי שמשהו חדש ינבוט בעולמנו – אנו חייבים לזרוע זרע חדש. ואם לא פינינו מקום למשהו חדש – שום דבר לא יקרה. בכל סדנה או הדרכה שאני מעבירה עם השותפה הנפלאה שלי ב'התעוררות עסקית' – שרון קורן, אנו פותחות בבקשה לרוקן את הכוס.

מחשבות חדשות, רעיונות חדשים, פעולות חדשות – כל אלו לא מגיעים ממה שיש. הם יכולים לקרות רק אם נפנה להם מקום חדש בעולמנו. וכדי שזה יקרה חשוב שנהיה מוכנים לפנות מקום.

איך עושים את זה? קודם כל – שמים את השיפוטיות בצד. מבינים שיש דברים בעולם שאנחנו לא יודעים, לא מבינים או לא מכירים, ואומרים בקול רם (כן, תגידו עכשיו!): אני רוצה ללמוד משהו חדש!

תגידו את זה כמה פעמים ביום, תשרישו את התפיסה הזו, ובכך תאפשרו לעצמכם לפנות מקום בעולמכם לדברים החדשים, להתחדשות, לצמיחה, להתרגשות, ולעשייה שתוביל אתכם קדימה!

 

עיקרון 7 – אופטימיות פעילה

וידוי קטנטן – כשקיבלתי את העיקרון הזה ממש שמחתי. הרגשתי שהוא הגיע במיוחד עבורי. כי אני מאמינה בכל ליבי שהדבר הבסיסי, המהותי והיחיד שמאפשר לנו להגיע להצלחה ולהגשמה בחיינו היא האופטימיות.

אופטימיות אינסופית, לעיתים עד כדי עיוורון – למגבלות שלנו, לקשיים שבדרך, לרעשי הרקע המחלישים, לקולות המקטינים. אופטימיות היא כלי העבודה העוצמתי ביותר שלנו. אף אחד לא יכול להתווכח עם אדם אופטימי, כי הוא תמיד רואה צעד אחד קדימה, מעבר לקושי, מעבר למגבלות. הוא תמיד רואה את האופק של הצעד הבא, לא את האופק שכולם רואים מהמקום שבו הם עומדים עכשיו.

אופטימיות פעילה אומרת – עשייה נחושה, מלאת תקווה, מוזנת באנרגיה של שמחת חיים ואמונה עזה בכך שמה שאנו רוצים יתגשם כי אנו ראויים ומגיע לנו!

ואם אתם בתהליך של הקמת עסק, או שכבר יש לכם עסק – תשאלו את עצמכם את השאלה החשובה הזו: עד כמה אני אופטימי בעשייה שלי? ואם התשובה פחות מ-100% זה סימן שההצלחה שלכם לא בטוחה. תבדקו מה מחליש אתכם ותתקנו את זה מיד!

כי בלי אופטימיות פעילה – לא תצליחו להגיע להצלחה שעליה אתם חולמים!

 

עיקרון 8 – אינטליגנציה רגשית

העולם השתנה.

טוב, אני מניחה שאם אתם קוראים את המאמר הזה אתם כבר מבינים שאנחנו בעיצומה של מהפכה ששוטפת את העולם בכלל ואת עולם העסקים בפרט. אני קוראת לזה – מהפכת התודעה.

מדברים איתנו על תחרות הולכת וגוברת, על גלובליזציה, על פוליטיקה, כוחות טבע ושינויי אקלים ואינסוף מידע שמגיע אלינו מאינסוף ערוצי תקשורת אליהם אנו נחשפים יומיום. נתון מרתק אומר שאדם ממוצע נחשף בחייו לכ-1,500 פרסומות ביום! תחשבו על זה – כמה עומס ומידע מיותר יש על המערכת שלנו?!

כלי העבודה הטוב ביותר שיכול לעזור לנו לשמור על עצמנו בעולם ההיפר-אקטיבי הוא האינטליגנציה הרגשית. כלומר – לא רק מה שאנחנו יודעים, אלא איך אנחנו מפרשים ומתנהלים בעולמנו. לא מדובר ב IQ (Intelligence Quotient שהיא אינטליגנציה מדידה) אלא ב EQ (אינטליגנציה רגשית  Emotional Quotient) – נושא שנמצא במרכזם של מחקרים רבים בעולם, ובעצם אחראי על איכות החיים שלנו. אדם בעל IQ גבוה לא בהכרח יצליח בחיים או בעסקים. הוא צריך כישורים חברתיים, רגשיים, תקשורתיים ואינטואיטיביים שמתקיימים אצל בעלי ה EQ הגבוה.

לכן, כדי להצליח בעסקים חשוב שיהיה לנו EQ מפותח, שנלמד ונפתח יכולות תקשורת כמו שיחה, הבנת שפת גוף, אינטואיציה (כן, אפשר בהחלט לפתח את האינטואיציה) ועוד, כי כמו הפרסומת של החומוס – עסקים עושים עם בני אדם או שלא עושים בכלל.

 

עיקרון 9 – תבנית נוף מולדתו

כל אחד מאיתנו הוא יצירה חד פעמית שהגיעה לעולם כדי למלא תפקיד מסוים. עיקרון 'תבנית נוף מולדתו' עוסק באחריות האישית שיש לנו כלפי המקום בו גדלנו, וממנו אנו צומחים.

יש דרך פשוטה (לא בהכרח קלה!) להבין את העיקרון הזה. תשאלו את השאלה הבאה: מה הדבר הטוב ביותר שיצא לי מכך שגדלתי במשפחה/בסביבה בה גדלתי?

ורק אחרי שתענו על השאלה הזו בכנות, תוכלו להבין את העיקרון התשיעי. כי תמיד יש משהו טוב. אם גדלנו בסביבה חלשה – ייתכן וזה המנוע שלנו להתחזק, אם גדלנו בסביבה של שכירים – ייתכן ומשם הצורך שלנו לקחת את השליטה על חיינו, אם גדלנו בסביבה שהכול בא בלי מאמץ – אולי אנחנו יכולים ללמוד איך להתגבר על קשיים…

מה הדבר הטוב ביותר שיצא לי מהסביבה שבה גדלתי?

כי העבר שלנו והחינוך שקיבלנו הם חלק בלתי נפרד מאיתנו, אבל הם לא מגדירים אותנו! הם רק נקודת המוצא שלנו, נקודת הזינוק לחיים, ומשם המסלול שאנו סוללים והדרך שבה אנו צועדים תלויים אך ורק בנו.

 

והנה המסר המדויק מהמקור, כלשונו:

הביטו סביבכם. תראו מי נמצא שם לידכם, מהיכן אתם שואבים את האמונות שלכם ואת הדעות שלכם. אתם יצירה חד פעמית שהגיעה לעולם כדי לקיים את התפקיד שלה כאן. האם הסביבה שלכם פועלת בסנכרון אתכם או שהיא מעכבת, מקטינה ומצמצמת אתכם? המקום בו נולדתם אינו בהכרח המקום בו עליכם להישאר. להיפך. הוא יכול להוות עבורכם מקפצה להתפתחות, לשינוי, ובעזרת השינוי שתעזו לעשות, תמשכו אחריכם את כל הסביבה שלכם. אחריות אישית היא להבין את התפקיד שלכם, ולוודא שהידע מחלחל הלאה. המכחול בידיים שלכם. איזה ציור אתם בוחרים לצייר?

 

עיקרון 10 – אדום בעיניים!

סיפרתי לכם בהקדמה שרציתי לעצור בעיקרון התשיעי, אבל המסר הגיע ממש חזק ו"הכריח" אותי להשלים ולחשוף את העיקרון החשוב הזה.

בהתחלה לא הבנתי במה מדובר – מה זאת אומרת אדום בעיניים?

אז הנה התשובה, אחד לאחד, מפי המקור:

את מלווה בעלי עסקים להגשמת החלומות, ועלייך לומר להם את האמת. אין הצלחה עסקית אמיתית בלי מחירים. כל אחד צריך לוותר על משהו בדרכו להצלחה הפרטית שלו. יש בעלי עסקים שיוותרו על שעות שינה, יקימו את העסק שלהם במקביל לעבודה נוספת שמאפשרת להם פרנסה, יסתובבו ימים ארוכים עם עיניים אדומות אבל עם שמחה בלב. יש אנשים שילכו על החלום שלהם בעוצמה רבה, בנחישות, לא יעצרו באדום. הם ישברו מוסכמות, ינפצו אמונות מגבילות, יזיזו הצידה כל מכשול שייקרה בדרכם. מבחינתם הצבע האדום הוא כמו הסדין האדום שמנפנפים לשור בזירה. זה רק גורם להם להיות יותר נחושים ויותר מתמידים. אצל אחרים אדום הוא הסמל לאהבה. כי זה מה שמניע אותם. הם מקימים עסק באהבה גדולה, רוצים לחולל שינוי בעולם ולעזור לאנשים אחרים. האהבה, האדום שהוא צבע הלב, הנתינה והרצון העז שלהם לעטוף את עולמם באהבה אינסופית הוא המנוע האמיתי שלהם. יש כאלו שהאדום שלהם הוא תמרור עצור או רמזור אדום. הם נזהרים לא לאבד כיוון, פועלים בשקט ובהתמדה, בוחנים כל צעד בשבע עיניים, מאד שקולים וזהירים.

העיקרון העשירי מזמין אתכם לבחור – מה האדום שלכם?

 

זהו. 10 עקרונות לאימון עסקי מנצח! בלי לדבר על שיווק או מכירות, בלי לדבר על אסטרטגיות או יעדים, בלי לדבר על ניהול זמן ותוצאות, אבל עם לדבר על הדברים האמיתיים, החשובים ביותר – עלינו, בני האדם.

מקווה שהתחברתם למסרים. מקווה שאהבתם.

תודה רבה שקראתם.

מאחלת לכם המשך עשייה מרגשת ומלאת השראה.

 

25 תגובות
  1. אפרת

    עקרונות חשובים מאוד! ומרגיש לי הכי אמיתי שיש להתקדם כך! תודה רבה!

  2. ורד פרי

    מדהימה. מדוייקת. צינור ישיר מחא מסרים מהבריאה את ❤

  3. מריה

    ואוו, איריס!
    את כל כך השתנת
    הכתעבה שלך הםכה לטיפולית ומרפאה…
    אהבתי מאוד
    עקרונות שהכי נגעו בי: 1, 9 ו10!
    תודה רבה יקרה
    כמה אני לומדת ממך….!

  4. גלית

    תודה רבה ששיתפת אותי. אני אקח את העקרונות אלמד אותם ואיישם. את ברת מזל שקיבלת אותם כך, ואני ברת משל ששיתפת אותי.
    יש הרבה מה ללמוד ממך וממה שאת מעבירה ומעניקה לנו כלים כל כך חשובים לבניית העסק, התודעה שלנו, החיים בכלל, והעוצמות שבנו, כדי שנגשים את עצמינו הכי טוב שאפשר.

  5. רותי בקר

    מאוד מתחברת לכל 10 העקרונות לאימון, מדויק מאוד ומעצים.
    תודה על השיתוף

  6. חגית איילון

    אהובתי!!
    נהדרת את…. והמסרים שלך עוצמתיים ומדוייקים! כיף לקרוא אותך….ואת מילותייך…
    מתחברת לגמרי… חיה לפי זה… עונג!

    אוהבתותך בלב! תמשיכי לגרום לנו להתרגש!

  7. אורלי

    איריס יקרה, הפוסט נוגע מאוד. ישר ללב. דברי אמת ניכרים. ואוסיף לומר, דברי דיוק ועוצמה שמחוברים ללב, ניכרים. תודה על שלא חששת ושיתפת. ואולי על שהתגברת ושיתפת. זה בא לי בזמן. במדוייק. 🙂
    זה רק מחדד את מה שכתבת; להיות אנחנו ולומר את שלנו ללא חשש, זה מה שמביא אותנו בעוצמתנו אל העולם ומעורר הדים. עוררת. תודה 🙂

  8. רונית בנארי

    איריס יקרה,

    קראתי את המאמר באהבה רבה.
    הוא כל כך מדוייק בעיניי
    וכל כך מאיר עיניים.

    תבורכי.

    רונית בנארי
    מפרישה לפריצה

  9. לאה צור

    וואוו איריס. כול כך מרגש ומעצים! אני בהחלט מאוד מתחברת עם כול העקרונות וגם לומדת לייסם אותם! אני רוצה את האדום בעיניים!!!!

  10. ארנינה

    וואללה, איריס! בהיר (בניגוד לחשכת הליל שבו נחת…), עמוק, לבבי ומקיף. יפה לך ולנו!

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.